امور ایثارگران : را اندازی موزه دفاع مقدس


مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران خبرداد: 

با دستور معاون اول رییس جمهور نمایشگاه – موزه دفاع مقدس راه‌اندازی می‌شود 

سید محمد هادی موسوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وب دا؛ هدف از راه اندازی نمایشگاه- موزه تبیین و ارائه اقدامات دولت در دوران دفاع مقدس را نمایش اسناد و آثار جنگ برای مردم دانست و از اختصاص قطعه زمینی در مرقد مطهر امام خمینی(ره) به منظور برپایی این موزه خبر داد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که ساختمان موزه در مرقد مطهر امام خمینی آماده و به بهره برداری برسد، این نمایشگاه- موزه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران مستقر است و پس از آماده شدن آن ساختمان، تمامی اسناد، آثار و تجهیزات موجود در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی به آن مکان انتقال خواهد یافت.

موسوی با بیان اینکه داشتن موزه هایی مربوط به آثار و اسناد جنگ در تمام کشورهای دنیا مرسوم است افزود: در این نمایشگاه، نقش، تأثیر و عملکرد وزارتخانه ها در دوران جنگ، نمایش داده می شود و یکی از وزارتخانه هایی که به جرأت می توان گفت بیشترین سهم را در دوران دفاع مقدس داشت، وزارت بهداشت بود.

اقدامات وزارت بهداشت برای جمع آوری اسناد جنگ

وی افزود: به منظور جمع آوری آثار شهدا و جنگ، نامه ای را به تمامی روسای دانشگاه ها ارسال و درخواست کرده ایم تا نماینده تام الاختیاری را به ما معرفی کنند و تمامی آثار، مدارک، اطلاعیه ها و مستنداتی که مربوط به دوران مقدس است را به ما ارائه دهند به عنوان نمونه در دوران جنگ هر کدام از دانشگاه ها، معاون جنگ داشتند که ازدانشگاه ها تقاضا کرده ایم تا ابلاغیه این افراد را نیز بفرستند.

موسوی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه آنهایی که مانند دانشگاه کردستان، خوزستان، کرمانشاه، همدان و ایلام به صورت مستقیم با جنگ درگیر بودند همکاری های خوبی با ما داشتند.

وی ادامه داد: نمایشگاه- موزه دفاع مقدس حداقل 3 سال، در این مکان برقرار خواهد بود و پس از آن به مرقد امام خمینی(ره) منتقل خواهد شد که ما در این مدت تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا اقلام موزه ای را تکمیل کنیم لذا از تمام همکاران در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تقاضا داریم که اسناد موزه ای خود را که مربوط به دوران دفاع مقدس است برای ما ارسال کنند و از تمامی دوستان جهت بازدید از این نمایشگاه دعوت به عمل می آوریم تا همه روزه از ساعت 9 تا 17 به این محل مراجعه و از نمایشگاه بازدید کنند.

نقش ویژه وزارت بهداشت در دوران جنگ

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران دلیل اهمیت ویژه وزارت بهداشت در دوران جنگ را ناشی از نقش کارکنان این وزارتخانه در درمان و رعایت موارد بهداشتی رزمندگان مانند آب آشامیدنی، واکسیناسیون، تغذیه و چگونگی مبارزه با حملات شیمیایی عنوان کرد و گفت:تیم درمانی وزارت بهداشت انواع جراحی ها را در بیمارستان های صحرایی، در جبهه ها و حتی در خط مقدم بر روی رزمندگان انجام می دادند.

همکاری مناسب مرکز روابط عمومی و دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت برای برگزاری نمایشگاه

موسوی در ادامه به تشکیل تیمی متشکل از دفتر امور شاهد و ایثارگران و همچنین روابط عمومی و اطلاع رسانی در وزارت بهداشت جهت عرضه هر چه بهتر دستاوردهای دوران دفاع مقدس وزارتخانه در این نمایشگاه- موزه اشاره کرد و از همکاریهای خوب مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه قدردانی کرد.

حضور 30 هزار ایثارگر در وزارت بهداشت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشارکت کادر درمانی وزارت بهداشت مانند پزشکان، پرستاران و  بهیاران در دوران دفاع مقدس گفت: وزارت بهداشت 30 هزار ایثارگر شامل رزمنده، جانباز، خانواده شاهد و آزاده دارد که از این تعداد، 9 هزار و 622 نفر جانباز، حدود 2 هزار نفر آزاده، 9 هزار و 870 نفر رزمنده، 334 شهید، 3 هزار و 919 فرزند شهید، 920 نفر پدر و مادر شهید، 120 همسر شهید و 3 هزار و 770 خواهر و برادر شهید دارد.

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران گفت: خوشبختانه برای نخستین بار تمام آمار مربوط به ایثارگران جمع آوری و سایت اینترنتی isargaran.behdasht.gov.ir نیز به منظور اطلاع رسانی عمومی راه اندازی و در این سایت، سامانه ای طراحی شده که افراد با وارد کردن کد ملی می توانند اطلاعات خود را ببینند.

ایثارگر بودن مدیران ارشد وزارت بهداشت یکی از دلایل استقبال مردم از غرفه وزارت بهداشت

موسوی دلیل استقبال مردم و مسوولان از غرفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در نمایشگاه- موزه تبیین و ارائه اقدامات دولت در دوران دفاع مقدس را ایثارگر بودن اکثر مدیران ارشد این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: مدیران و مسوولان از ایجاد غرفه وزارت بهداشت در این نمایشگاه استقبال و حمایت کردند و با علاقه آمدند و ما نیز با علاقه کار خود را شروع کردیم.

وی با اشاره به انتخاب غرفه وزارت بهداشت به عنوان برترین غرفه نمایشگاه در میان وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی گفت: ماهیت کاری وزارت بهداشت این است که باید منظم کار کند زیرا وزیر بهداشت نیز بر حفظ نظم و همچنین اجرای هر چه بهتر امور به ویژه در حوزه دفاع مقدس تأکید دارد و ما نیز نهایت تلاش خود را کردیم تا کیفیت این غرفه در حد وزارت بهداشت باشد.

 

توجه وزیر بهداشت به ایثارگران باید سرمشق دیگر مسوولان شود

موسوی بر توجه ویژه وزیر بهداشت به ایثارگران تأکید کرد و گفت: وزیر بهداشت جزو ایثارگران است و برادر ایشان نیز به درجه رفیع شهادت رسیده اند و توجه و نظری که نسبت به ایثارگران دارند قطعا باید برای سایر مسوولین سرمشق شود و ایشان چندین دیدار در ماه با خانواده ایثارگران دارند چرا که معتقدند این کمترین کاری است که ما می توانیم انجام دهیم.

وی افزود: قطعا ما مدیون شهدا هستیم و اگر رشادت ها و جان فشانی آنها نبود امنیت و عزت کشور به گونه دیگری بود بنابراین دیدار با خانواده های ایثارگران کمترین کاری است که می توانیم انجام دهیم و در دیدار ها نیز آنها توقع خاصی ندارند و از اینکه ما یادی از آنها می کنیم و جویای حال آنها می شویم، تشکر می کنند.

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران ادامه داد: در زمان صدر اسلام، طی یک جنگ مسلمانی به شهادت رسید و حضرت علی(ع) پس از شهادت آن فرد، خدمتگزار آن خانواده شد و به یتیمان سرکشی می کرد بنابراین لازم است تا مسوولین نیز این اخلاق و رفتار امیرالمومنین را سرلوحه کار خود قرار دهند.

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران گفت: نظام ما ارزشی است و حفظ دفاع مقدس از ارزش های نظام ماست و اگر امروز سرافرازیم به دلیل جان فشانی های بهترین جوانان این آب و خاک است و لازم است تا مسوولان برای این ملت بزرگ نهایت تلاش خود را انجام دهند و می توان گفت مسوولان از مردم خیلی عقب تر هستند زیرا مردم در تمام صحنه ها حاضرند، بنابراین باید قدر مردم، شهدا و ایثارگران را بدانیم.

بیان یکی از خاطرات دوران دفاع مقدس

موسوی در پایان این گفت و گو به بیان یکی از خاطرات خود از دوران حضور در جبهه پرداخت.

وی اظهار داشت: زمانی که مجروح شدم، ترکش به حنجره و پای چپم اصابت کرد و یکی از وریدهای بدنم(شریانِ رانی) پاره شد و خون زیادی از بدنم رفت من را به اهواز منتقل کردند به اتاق عمل بردند. در آن زمان شهر اهواز تقریبا تخلیه شده بود و خمسه خمسه ای که عراقی ها شلیک می کردند، وسط شهر می افتاد. زمانی که من را به اتاق عمل منتقل کردند، در حین عمل، به هپارین(داروی رقیق کننده خون) نیاز پیدا کردند و به دلیل اینکه در آن زمان با کمبود هپارین روبرو بودیم، از طریق رادیو اعلام شد که به هپارین نیاز داریم. در آن شرایطی که شهر، جنگ زده و خالی از سکنه بود، مردم تعداد زیادی هپارین آوردند و برای رزمندگان اهدا کردند این موضوع نشانگر ایثارگری های مردم آن زمان بود چرا که همه مردم در جنگ مشارکت داشتند.

مشاور وزیر بهداشت در پایان گفت: در زمان جنگ، حدود 5 میلیون نفر به صورت مستقیم با جنگ درگیر بودند. 230 هزار شهید و 500 هزار جانباز فراموش شدنی نیست و این نشان دهنده ایثارگری مردم است.

 گفتنی است نمایشگاه و موزه تبیین و ارائه اقدامات دولت در دوران دفاع مقدس باحضور جمعی از مسوولان کشوری و لشگری روز دوشنبه 6 مهر ماه در محل برگزاری نمایشگاه بین المللی تهران افتتاح شد. محل دائمی این نمایشگاه قرار است به مکانی دیگر در نزدیکی مرقد مطهر حضرت امام منتقل شود.

منبع خبر: وبسایت امور شاهدوایثارگران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی



دفعات مشاهده: 1323 بار   |   دفعات چاپ: 375 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA