Jorjani Biomedicine Journal
فصلنامه علمی پژوهشی زیست پزشکی جرجانی
Jorjani Biomed J
Medical Sciences
http://goums.ac.ir/jorjanijournal
1
admin
2645-3509
10.52547/jorjanibiomedj
en
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
2
2
online
1
fulltext
fa
میزان رضایت شغلی بهورزان استان گلستان بر مبنای مدل هرزبرگ در سال 1391
Job satisfaction of health workers in Golestan Province based on Herzberg s model in the year 2012
پزشکی عمومى
General medicine
تحقیقی
Original article
زمینه و هدف: رضایت شغلی باعث افزایش بهره وری و تعهد فرد نسبت به سازمان، تضمین سلامت فیزیکی و ذهنی فرد، رضایت از زندگی و تسریع در آموزش مهارت های جدید شغلی می گردد. عدم رضایت شغلی موجب کم کاری، غیبت، استعفاء، بازنشستگی زودرس و ناراحتی های جسمی و روحی می گردد. هدف از انجام این مطالعه تعیین وضعیت رضایت شغلی بهورزان استان گلستان بود.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 1275 بهورز شاغل در خانه های بهداشت استان گلستان در سال 1391 به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری داده ها پرسشنامه رضایت شغلی Herzberg بود. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS در سطح معنی داری 05/0و آزمون های آماری ANOVA و t-Test آنالیز شد.
یافته ها: رضایت شغلی کلی در سطح نسبتاً ناراضی قرار گرفت. میزان رضایت شغلی در حیطه های عوامل نگهدارنده و حمایتی کارکنان و توجه به توان بالقوه و تجربه افراد در اعطای مسئولیت در سطح ناراضی، در حیطه های ارتباطات سازمانی، پیشرفت شغلی، حقوق و مزایا، چالشی بودن شغل و مدیریت، در سطح نسبتاً ناراضی و در حیطه مقبولیت اجتماعی در سطح نسبتاً راضی بود. رضایت شغلی با سابقه کاری (049/0=P) و شهرستان محل خدمت (001/0=P) از نظر آماری ارتباط معنی داری داشت.
نتیجه گیری: با توجه به وضعیت نامناسب رضایت شغلی، باید مداخلات مؤثری جهت بهبود ارتباطات سازمانی، پیشرفت شغلی، حقوق و مزایا، مقبولیت اجتماعی، عوامل نگهدارنده و حمایتی کارکنان، مدیریت، چالشی بودن شغل، توجه به توان و تجربه در اعطای مسئولیت صورت پذیرد.
Background & Objective: Job satisfaction Increases individual efficiency and commitment to the organization, ensuring the physical and mental health, life satisfaction and accelerate the learning of new skills on the job. The aim of this study was to determine the status of health professionals› satisfaction in the Golestan province.
Method: In this cross- sectional study, 1,275 health workers of Health centers in the Golestan province in the year 1391 were participated using the census method. Data was collected using Herzberg job satisfaction questionnaire. The data were analyzed using SPSS software, ANOVA and t-Test at the significant level of 0.05.
Results: Job satisfaction in terms of staff maintenance and support and given the potential and experience of individuals in granting liability were at dissatisfied level, In terms of corporate communications, career development, salary and benefits, challenges and job management, at relatively dissatisfied and from the aspect of social acceptance level was at relatively satisfied. Job satisfaction was significantly associated with work experience (P=0.049), ethnicity (P=0.009) and city of service location (P=0.001).
Conclusion: Due to poor job satisfaction levels, effective actions should be taken to improve organizational communication, career development, salary and benefits, social acceptance, staff maintenance and support, management, Job challenges, and granting responsibilities based on the ability and experience of the individuals.
رضایت شغلی, بهورز, خانه بهداشت, استان گلستان, مدل هرزبرگ
Job Satisfaction, Health Workers, Health Centers, Golestan Province, Herzberg Model
49
42
http://goums.ac.ir/jorjanijournal/browse.php?a_code=A-10-24-55&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Heydari
علیرضا
حیدری
alirezaheidari7@gmail.com
10031947532846001260
10031947532846001260
Yes
Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Mohammad Javad
Kabir
محمدجواد
کبیر
10031947532846001261
10031947532846001261
No
Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Ashrafi
Babazadeh Gashti
اشرفی
بابازاده گشتی
10031947532846001262
10031947532846001262
No
Department of Health, Golestan University of Medical Sciences
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Nahid
Jafari
ناهید
جعفری
10031947532846001263
10031947532846001263
No
Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences
پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان.
Mansoureh
Lotfi
منصوره
لطفی
10031947532846001264
10031947532846001264
No
Communications Management Unit and the application of research results, Department of Research and Technology, Tehran University of Medical Sciences
واحد مدیریت ارتباطات و کاربرد نتایج پژوهش، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی تهران
Mohammad
Aryaei
محمد
آریایی
10031947532846001265
10031947532846001265
No
Department of Research and Technology, Golestan University of Medical Sciences
معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Mohammad Reza
Honarvar
محمدرضا
هنرور
10031947532846001266
10031947532846001266
No
Health management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Mohammad Ali
Pourabasi
محمدعلی
پورعباسی
10031947532846001267
10031947532846001267
No
Department of Health, Golestan University of Medical Sciences
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Maryam
Iri
مریم
ایری
10031947532846001268
10031947532846001268
No
Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان