پیام خود را بنویسید

اساسنامه : اساسنامه

  امروزه کلیه کشورهای دنیا بخصوص کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه آنچنان به اهمیت بهداشت و سلامت واقفند که جامعترین کمکهای آنان در قالب مساعدتهای بهداشتی و سالم­سازی محیط بشری در جهان سوم در زمره ارجح‌ترین تبلیغات و فرآیندهای آنان قرار می‌گیرد.

  کشور اسلامی ایران بعنوان پرچمدار اسلام ناب محمدی (ص) اهم وظایف دستگاههای کشوری را در جهت حفظ و ارتقاء بهداشت قلمداد نموده وضمن عمل به تعالیم قرآنی و دینی در زمینه بهداشت و سلامت پیشاهنگ علوم و فنون پیشگیری و علم پزشکی اجتماعی در محدوده خاورمیانه می‌باشد.

  در همین راستا و نظر به لزوم تامین اجتماعی و بهداشت برای همه مردم ایران (اصل بیست و نهم قانون اساسی) و تامین نیازهای اساسی از جمله بهداشت و درمان برای همه (اصل چهل و سوم قانون اساسی) و در راستای تحقق جامعه ایرانی برخوردار از سلامت، رفاه و تامین اجتماعی در سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و به انگیزه تجلی مبانی والای انسان دوستی و با توجه به سنت مرضیه انبیای گرامی و ائمه اطهار(ع) و بهره‌گیری از توانمندیهای مادی و معنوی خیرین و تشویق و ترغیب توانگران و نیک‌اندیشان در گسترش امور بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جامعه و گسترش کمی و کیفی فرهنگ خیریه سلامت و فرهنگ‌سازی برای مشارکت گسترده مردم در تامین نیازهای بهداشتی و درمان و آموزش پزشکی با عنایت به اولویت‌ها و نیازهای بهداشتی و درمانی کشور و برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به منظور هدایت اصولی و ساماندهی کمکها و مشارکت‌های مردمی و خیرین و سایر منابع مالی در دانشگاه های دولتی و تنظیم فعالیت موسسات خیریه سلامت کشور و رفع موانع موجود در تسهیل امر مشارکت خیرین در ارائه مشورت و کارشناسی لازم به ایشان و نیز در جهت جلب مشارکتهای مردمی و جذب کمکهای خیرین و واگذاری امر بهداشت و درمان به مردم به صورت غیرانتفاعی و عام‌المنفعه در مسیر اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی و در راستای تدابیر انسان‌دوستانه مبنی بر جلب مشارکتهای همگانی در توسعه اجتماعی «مجمع خیرین سلامت کشور» تشکیل می‌گردد.

 

  کلیات و اهداف

  ماده 1

  «مجمع خیرین سلامت کشور به منظور فراهم آمدن امکان شناسایی و ساماندهی خیرین سلامت کشور و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری صحیح از کمکها، مشارکتهای مردمی و هدایت کمکها به اولویت‌های ملی در حوزه سلامت طبق این اساسنامه تشکیل می‌شود که به لحاظ رعایت اختصار در این اساسنامه «مجمع» نامیده می‌شود.

  ماده 2

  کلیه فعالیت‌های «مجمع» به استناد بند الف ماده 2 آیین نامه اصلاحی ثبت و تشکیلات و موسسات تجاری مصوب سال 1337 با اصلاحات بعدی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی بوده و با رعایت قوانین جمهوری اسلامی و دقیقاً طبق این اساسنامه فعالیت خواهد نمود.

  تبصره

  «مجمع» دارای شخصیت حقوقی مستقل، غیردولتی و عام‌المنفعه است و منابع مالی آن عبارتند از: مشارکت‌های مردمی، موقوفات، صلح، ثلث، حبس، هبه، نذر، وصیت و غیره، کمکهای دولتی و سایر منابع مالی داخلی و خارج از کشور.

  ماده 3

  مرکز اصلی «مجمع» در مرکز (تهران) است و در صورت لزوم می‌تواند در مرکز استانها و در خارج کشور شعبه، نمایندگی یا دفتر دایر نماید.

  تبصره

  شعب استانی مجمع، تحت عنوان «مجمع خیرین سلامت استان» در قالب شخصیت حقوقی «مجمع» و مواد این اساسنامه و با استقلال در امور مالی (درآمد و هزینه) از خط مشی و سیاست‌های کلی تشکیلات مجمع مرکز تبعیت می‌کند.

  ماده 4

  شرایط عضویت در «مجمع» عبارتند از:

  1- خیرین (حقیقی یا حقوقی)

  2- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

  3- التزام به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی

  4- اشتهار حرفه‌ای

  5- عدم انجام فعالیتهای حزبی و سیاسی در قالب «مجمع»

  6- پذیرش اساسنامه «مجمع» برای فعالیت

  ماده 5

  فعالیت «مجمع» از تاریخ تاسیس برای مدت «نامحدود» تشکیل می‌گردد.

  ماده 6

  دارایی اولیه «مجمع» مبلغ ده میلیون ریال می‌باشد که توسط هیئت موسس تماماً پرداخت شده و در اختیار «مجمع» قرار گرفته است.

  ماده 7

  اهداف «مجمع» عبارتند از:

  1- تلاش برای شناسایی و هدایت و جذب خیرین بخش سلامت در کشور.

  2- برنامه‌ ریزی بمنظور تبلیغات و فرهنگ‌سازی برای جذب خیرین و کمکهای مردمی در جهت ارتقاء سلامت کشور.

  3- احداث، تکمیل، ترمیم، تجهیز و همیاری در امر مراکز بهداشتی و درمانی کشور مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

  4- همیاری در اداره، مددکاری و توسعه برنامه‌های مراکز آموزشی، درمانی، تحقیقاتی و پژوهشی مورد تائید.

  5- ارتباط و تعامل با خیریه‌ها و سازمانهای بین‌المللی در زمینه سلامت.

  6- تلاش در جهت تامین منابع مالی از طریق: اخذ وام، کمکهای دولتی و مردمی بویژه خیرین در داخل و خارج کشور و کمکهای سازمان‌های بین‌المللی.

  7- ارائه پیشنهاد در جهت تصویب قوانین و مقررات لازم برای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به موسسات بهداشتی و درمانی دولتی و خیریه کشور بمنظور توسعه فعالیتهای بهداشتی درمانی و آموزشی و تحقیقاتی در سطح کشور.

  8- تلاش در جهت ایجاد هماهنگی و وحدت رویه و حمایت معنوی و قانونی از فعالیتهای موسسات خیریه در بخش سلامت کشور.

  9- طراحی و پیگیری روش‌های تشویقی و تسهیلاتی در جهت کاهش هزینه‌های بالاسری اعم از مالیات، عوارض، انرژی و غیره برای موسسات خیریه بهداشتی درمانی کشور.

  10- ایجاد و ساماندهی مجمع خیرین استانها و مراکز بهداشتی درمانی آموزشی کشور.

  ماده 8

  طرحها و برنامه‌ها و سایر اقداماتی که در اساسنامه پیش‌بینی شده و بنحوی با وظایف یکی از وزارتخانه‌ها یا سازمانهای دولتی ارتباط دارد. پس از هماهنگی لازم با وزارتخانه یا سازمان دولتی ذیربط به مرحله اجرا درخواهد آمد.

  ماده 9

  موسسان و وابستگان مجمع خیرین سلامت طبقات اول و دوم آنان و همچنین هیات امناء و مدیران مجمع حق معامله با موسسه را ندارند.

  ماده 10

  موسسان و هیات امناء و هیات مدیره حق هیچگونه برداشت و یا تخصیص از محل کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی به مجمع را ندارند بطوریکه پس از انحلال، دارایی مجمع با نظرنمایندگان وزارت دارایی و سازمان اوقاف و امور خیریه و هیات امناء در اقرب با نیت بانیان مجمع به یکی از موسسات خیریه و عام‌المنفعه واگذار گردد.

  ارکان

  ماده 11

  ارکان مجمع عبارتند از:

  1- هیات موسس

  2- هیات امناء (مجمع عمومی)

  3- هیات مدیره

  4- مدیرعامل

  5- بازرسان

  الف – هیات موسس

 


دفعات مشاهده: 1770 بار   |   دفعات چاپ: 600 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 50 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی گلستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | kalaleh

Designed & Developed by : Yektaweb