پیام خود را بنویسید

آئین نامه ها : خلاصه‌ای از قوانین و مقررات مهم مربوط به جانبازان

قانون حالت اشتغال:

به استناد این قانون مصوب ۳۰/۶/۷۲ و آئین‌نامه اجرائـی آن بــه شمــاره ۹۸۶۶/ت۲۴۵هـ مصوب ۲/۷/۷۳ و برابر مفاد آن جانبازان بالای ۲۵% از کار افتاده کلی، با تائید کمیسیون پزشکی بر اساس نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت برابر با یک فرد شاغل در دستگاه‌های دولتی از حقوق و مزایای مربوطه بر خوردار می گردند.  

حق پرستاری:
به استناد تبصره ۴ قانون بودجه سالهای ۷۸- ۷۹ و۸۰و همچنین قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، حق پرستاری مشمول آندسته از جانبازان ۵۰% به بالا و اعصاب و روان و شیمیائی حاد می‌گردد که برابر تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد لازمست از آنان پرستاری و مراقبت به عمل آید.میزان حق پرستاری با توجه به میزان نیاز به مراقبت بر مبنای حداقل حقوق و مزایای کارگری (قانون کار) و ضرایب تعیین شده توسط سازمان امور جانبازان پرداخت می‌گردد.  
واگذاری خودرو:
بنا به مصوبه هیئت محترم وزیران در تاریخ ۱۵/۱۲/۷۸ و آئین‌نامه اجرائی قانون واگذاری خودرو به شماره ۱۰۱۳۱/ت۲۲۸۹۳هـ مورخ ۱۶/۳/۷۹ به جانبازان بالای ۵۰% برای یکبار یکدستگاه خودرو واگذارمی‌گردد بر اساس این قانون شرکت ایران خودرو موظف گردیده، سالانه ۴۰۰۰دستگاه خودرو پیکان، سهمیه جهت جانبازان در نظرگرفته و تحویل نماید. مطابق اصلاحیه قانون، ۴۰% تخفیف از قیمت کل و۶۰% تسهیلات (وام) از منابع بودجه کشوری به جانبازان تحویل می‌گردد.  
  بیمه عمر و حوادث:
بازماندگان جانبازان متوفی که سن آن‌ها حداکثر۷۰سال باشد و فوت آن‌ها ناشی از خودکشی نباشد بر اساس مصوبه شمــاره ۴۷۶۹۸/ت۲۰۱۲۶/هـ مورخ ۱۷/۷/۷۸ مبلغ۰۰۰/۰۰۰/۳۰ریال توسط شرکت بیمه ایران پرداختخواهدشد. همچنین به بازماندگان جانبازانی که بر اثر حادثه دچار نقص عضو یا از کارافتادگی کلی گردند مبلغ سی میلیون ریال (۰۰۰/۰۰۰/۳۰) و در صورت نقص عضو جزئی ضریبی از مبلغ سی میلیون ریال پرداختخواهدشد. و برای جانبازان بالای ۵۰% مبلغ غرامت فوت و حادثه ۵۰ میلیون ریال می‌باشد.  
کمک معیشت:
به استناد قانون بودجه سال های ۱۳۸۱- ۱۳۸۰به آن دسته از جانبازان بالای ۵۰% از کار افتادگی کلی مبلغی به عنوان کمک به هزینه‌های زندگی و مایحتاج ضروری پرداختمی‌گردد.  
بیمه تکمیلی:
کلیه جانبازان دارای درصد از کار افتادگی ناشی از جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی و نیز خانواده جانبازان ۲۵% و بالاتر بر اساس بندج ماده ۳۷ از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۷/۱/۷۹ به شرح زیر تحت پوشش بیمه تکمیلی قرارگرفته و از مزایای آن بهره‌مند میگردند.   ماده ۳۷ بندج قانون برنامه سوم «تامین۱۰۰% هزینه بیمه‌همگانی و مکمل جانبازان و درمان خاص آن‌ها توسط دولت»  
مناسب سازی محیط و اماکن عمومی:  
ماده۱۹۳ بندج ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات توانبخشی مناسب‌سازی محیط و اماکن‌عمومی و استفاده رایگان از آمبولانس جهت جانبازان۷۰% قطعنخاعی.
مسکن جانبازان:  
ماده ۱۳۹ بندج از ق- ب – س در خصوص جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر اعطای تسهیلات بانکی جهت خرید و یا ساخت مسکن با حداقل کارمزد و اقساط بلند مدت خواهد بود.  
ماده ۱۴۱ به‌منظور حمایت از ایثارگران و جانبازان دولت مکلف است مشکل مسکن آنان را تا پایان برنامه پنج ساله سوم به طور کامل حلنماید.  
 آمـوزش:
بند (ب و ج ) از ماده ۱۵۲ قانون برنامه سوم توسعه اذعان می دارد:  
جانبازان بالای۲۵% به طور کامل از پرداخت کامل شهریه در دوره های شبانه و دورههای خاص معاف بوده و همچنیـن فرزنـدان جانبازان ۲۵% به بالا که عدم تمکـن مالـی آن‌ها حسب مورد به تائیـد دستگاه‌های ذیربط میرسد از پـرداخت شهریه معاف می‌باشند.  
معافیت از خدمت نظام وظیفه:
به مشمولان نظام وظیفه دارای شرایط خاص بر اساس مقررات اعطای امتیازات ویژه مصوب سال ۷۵ و متعاقباً با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و تائید مقام معظم رهبری در تاریخ ۳۰/۷/۸۰به شماره ۲۳/۱۴/۲۰۱/م/۴ن که برای سه سال دیگر تمدید گردید امتیازات زیر به مشمولان جانباز اعطاء می‌گردد.  
۱- یکی از فرزندان جانباز ۴۰% و بالاتر  
۲- کلیه مشمولان جانباز بالای ۱۵%  
قانون پرداخت حقوق و مزایا به جانبازان بسیجی:
به موجب ماده ۱۷۵ قانون استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آندسته از جانبازان بسیجی و وظیفـــــه که به سبب آسیبهای وارده قدرت ادامه خدمت را از دست میدهند (در صورتی که مشمول قانون حالت اشتغال قرار نگیرند)از حقوق ماهانه بر خوردار میگردند. (این قانون اجرا نمی گردد).  
 

قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازانانقلاباسلامی مصوب ۳۱/۳/۷۴:  

ماده ۴- کلیه دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند حسب درخواست جانبازانی که تا تصویب این قانون در خدمت آن دستگاه بودهاند فقط برای یکبار نسبت به اعاده به خدمت آنان اقدام نمایند.  
ماده ۶- دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند ضمن افزودن مدت خدمت در جبهه و مدت معالجه جانباز ( براساس استعلام از مراجع ذیربط) به حداکثر شرایط سنی مجاز جهت ورود به دستگاه مدت مزبور را بدون پرداخت کسور بازنشستگی از هر نظر جزو سنوات خدمت قابل قبول بازنشستگی محسوب نمایند.  
ماده ۷- بمنظور بهره‌برداری مناسب از نیروی کار و حفظ شوون جانبازان، دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند از خدمات ایشان در مشاغلی که متناسب با وضعیت جسمی و روانی آنان بوده‌استفاده نمایند.  
ماده ۸- دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانون نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی جانبازان غیر رسمی خود حسب درخواست آنان وپس از احراز شرایط گزینش به استخدام رسمی، ثابت یا عناوین مشابه اقدام نمایند.  
ماده۹- میزان کسر ساعات کار کلیه جانبازان با توجه به نوع و درصد جانبازی و کاهش توانائی آنان در آئین نامه اجرایی این ماده مصوب هیأت وزیران پیش بینی شده است.
- آئین‌نامه اجرای مواد ۹ و ۱۱ موضوع چگونگی اجرای مواد مذکور را نسبت به کسر ساعات کار جانبازان مستخدم دستگاه ها و چگونگی محاسبه آن به عنوان اضافه کار، افزودن بر مرخصی و یا سنوات خدمتی روشن می نماید.
ماده۱۰- واحدهای غیردولتی مشمول قانون کار در صورت استفاده مستخدم از کسر ساعت کار از پرداخت حداقل پنجاه درصد(۵۰%) حق بیمه کارفرمایی شاغلین خود و در صورت عدم استفاده از کسر ساعت کار، از حداقل پنجاه درصد(۵۰%) سهم مزبور معاف هستند و دولت مکلف به پرداخت حق بیمه فوق خواهد بود.  
ماده۱۱- میزان ساعات کار افراد شاغل در دستگاه‌های مشمول این قانون که عهده‌دار پرستاری و مراقبتهای ویژه جانبازان می گردند( بنابر رای کمیسیون پزشکی بنیاد ) تا حداکثر نصف ساعات کارهفتگی مقرر با استفاده از مزایای کامل قانونی تقلیل خواهد یافت۰
ماده۱۲- به‌منظور ارتقای سطح دانش و آمادگی جانبازان جهت تصدی مشاغل مناسب، کلیه دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند ضمن فراهم آوردن امکانات لازم برای آموزشهای کوتاه مدت، با ادامه تحصیل جانبازانی که در استخدام دارند تا پایان تحصیلات دانشگاهی به صورت ماموریت آموزشی تمام وقت یا نیمه وقت موافقت نمایند.جانبازان یاد شده از کلیه حقوق و مزایای مربوط بهره‌مند خواهند شد.  
- آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۲ مصوب ۲/۸/۷۸ هیأت وزیران موضوع ماموریت آموزشی جانبازان دانشجو و حفظ پست سازمانی آن‌ها وخدمت دو برابر مدت آموزشی برای استفاده کننده و حداکثر میزان ماموریت آموزشی را مشخص  می نماید.  
ماده۱۳- دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند در اعطای تسهیلات رفاهی، اجتماعی و اقتصادی که واگذار می‌نمایند یا می‌توانند زمینه اعطای آن را از سوی دستگاه‌های دیگر فراهم آورند جانبازان را در اولویت قراردهند. (نحوه و میزان تسهیلات در آئین نامه اجرائی مصوب هیأت وزیران پیش بینی شده است).  
ماده۱۴- کلیه دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند به‌منظور رسیدگی هر چه بهتر به جانبازان انقلاب اسلامی، یکی از واحدهای تحت نظارت مستقیم بالاترین مقام اجرایی دستگاه را موظف به رسیدگی به امورجانبازان نمایند.
ماده۱۵- آندسته از جانبازان انقلاب اسلامی که بنا به تشخیص کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان بنیاد مستضعفان و جانبازان و بنیاد شهید انقلاب اسلامی به دلیل ضایعات ناشی از جانبازی فوت می نمایند«شهید» محسوب شده و خانواده و افراد تحت تکفل آنان طبق ضوابط تحت پوشش بنیاد شهید قرار می گیرند.  
ماده۱۶- بنیاد مجاز است کمیسیونی را بنام کمیسیون رسیدگی به شکایات جانبازان تشکیل و حسب مورد نسبت به رسیدگی به شکایات جانبازان از عدم اجرای صحیح این قانون در دستگاه مربوطه اقدام نماید.  
ماده۱۷- آن دسته از جانبازانی که قبل از تصویب این قانون اشتغال به کار یافته یا اعاده به خدمت شده یا در سازمان دیگر به نحوی از انواع استخدام مشغول به کار شده یا خواهند شد نیز مشمول این قانون موظفند نسبت به تطبیق وضعیت آنان با موارد پیش‌بینی شده در این قانون و پرداخت کلیه حقوق و مزایای مربوط اقدام نمایند.  
ماده ۱۸- کلیه دستگاهها مکلف به احتساب یک مقطع تحصیلی بالاتر از نظر امتیازات شغلی و سایرامتیازات مقرر در قوانین و مقررات مربوط برای جانبازان اقدام و حقوق و مزایای آنان را مطابقت نمایند.  
ماده۱۹- کلیه دستگاه‌های مشمول این قانون موظفند با مرخصی استعلاجی جانبازانی که به تأئید کمیسیون پزشکی بنیاد رسیده باشد موافقت نموده و نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کامل آن‌ها اقدام نمایند.
 

آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون تسهیلات مصوب ۸/۳/۸۰ هیئت وزیران  

  خلاصه آئین‌نامه
با هدف ارتقاء سطح علمی و مهارتهای شغلی جانبازان و تکلیف دستگاه‌ها مبنی بر اعزام مستخدم جانباز جهت طی دورههای آموزشی با حفظ پست سازمانی یا پست همطراز و پرداخت حقوق و مزایای مستمـــر وتسهیلات و مزایای بهره وری، عیدی، کمک‌های نقدی و غیرنقدی و تکلیف جانبازان استفادهکننده از ماموریت آموزشی مبنی بر پرداخت مزایای دریافتی درصورت عدم موفقیت در دوره آموزشی و یا اخراج با عذرغیر موجه از اهم مسائل آئین‌نامه مربوطه می‌باشد

آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون تسهیلات مصوب ۱۵/۸/۷۹

  خلاصه آئین‌نامه
 تامین مسکن جانبازان ۲۵% به بالا، تهیه زمین یا واحد مسکونی به صورت اجاره به شرط تملیک برای ۳۲۰۰۰نفر طی برنامه زمانبندی شده پنج ساله با تـوافق بنیاد با توجه به سیاست های کلی کشور و تکلیف سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور ( پیش‌بینی در لوایح بودجه) در هر سال با هماهنگی بنیاد و وزارت مسکن و بانک مرکزی جهت تخصیص وام مسکن جهت ۱۶۰۰۰نفر در سال با سود۴% و تکلیف وزارت کشور و شهرداریها بر واگذاری بخشی از غرفه های میادین میوه و تره بار، بازارچه ها و کیوسکهای مطبوعاتی و تخفیف بهای بلیط هواپیما و قطار به میزان ۵۰% و همراه جانباز با تشخیص بنیاد و تکلیف وزارت نیرو مبنی بر معافیت از پرداخت هزینه مصرفی برق جانبازان ۵۰% به بالا تا ۸۰کیلو وات ساعت در مناطق غیر گرمسیری و ۱۰۰کیلووات در مناطق گرمسیری و۵۰% تخفیف بهای حق انشعاب برای جانبازان ۲۵% به بالا تا حد کنتور۲۵ آمپر تک فاز برای یکبار و۵۰% حق انشعاب آب برای یک واحد مسکونی متعارف برای یکبار و حق انشعاب گاز به طور رایگان برای جانبازان ۲۵% به بالا تا حد کنتور   برای یکبار و اختصاص بخشی از ظرفیت تختهای بستری بیمارستان‌ها به جانبازان واختصاص سهمیه حج و زیارت سالانه تا هزار نفر با اولویت جانبازان بالای ۵۰% واختصاص بخشی از ظرفیت دوره های آموزشی فنی و حرفه‌ای از سوی وزارت کار به جانبازان، اولویت واگذاری زمین و بذرو کود و غیره جهت کشاورزی واختصاص یک خط تلفن ثابت برای جانبازان۲۵% به بالا و خط همراه به جانبازان ۵۰% به بالا خارج از نوبت و اختصاص بخشی از ظرفیتهای سالنهای ورزشی به جانبازان از سوی سازمان تربیت‌بدنی و اختصاص۵% از ظرفیت استخدامی دستگاه ها به جانبازان ازامتیازات و اهم موضوعات آئین‌نامه می‌باشد.  
 آئین‌نامه اجرایی قانون حـالت اشتغال:  
اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و قضات مشمول این آئین‌نامه هستند، از تاریخ تصویب قانون (۳۰/۶/۷۲) حقوق حالت اشتغال مشمولان این آئین‌نامه همانند مستخدمان شاغل همطراز تعیین می‌گردد و همواره از دو گروه یا درجه بالاتر از گروه یا درجه استحقاقی استفاده می نمایند.   در صورت فوت جانباز قبل از رسیدن به سن بازنشستگی از تاریخ فوت تا رسیدن به سن بازنشستگی حقوق و مزایا یا مستمری دریافت می نمایند.  

آئین‌نامه اجرای قانون نحوه بازنشستگی جانبازان:  

کلیه دستگاه ها که مشمول این قانون می‌باشند در صورت درخواست کتبی جانباز به شرط داشتن بیست سال تمام خدمت قابل قبول از لحاظ بازنشستگی و سایر شرایط مندرج در این آئین‌نامه و تصویب شورای امور اداری و استخدامی به استثنای مشمولین قانون کار می توانند بازنشسته نمایند.  

قــانــون حقوق والدین بازنشستـــــه و وظیفه و مستمریبگیر شهدا و جانبازان و مفقودین مصوب ۲۰/۹/۶۷:  

والدین شهدا و مفقودین و جانبازان در صورتی که در اجرای قانون استخدام کشوری استحقاق دریافت حقوق بازنشستگی یا وظیفه از کار افتادگی را داشته باشند مخیرند که از حقوق بازنشستگی، وظیفه از کار افتادگی مقرره براساس قانون استخدام کشوری برخور دار گردند.  

قانون ایجاد تسهیلات لازم جهت صدور پروانه کسب مصوب۱۳/۱۲/۶۸:  

وزارت بازرگانی مکلف است با رعایت بند ۸ ماده ۵۴ قانون نظام صنفی نسبت به صدور پروانه کسب جانبازان که دارای محل کسب ملکی یا اجارهای می‌باشند اقدامنماید. مشمولین این قانون نبایستی دارای شغل دیگری بوده و یا موافقت اصولی گرفته باشند.  

تصویب نامه راجع به تسهیلات و تخفیف در بهای بلیط مسافرتهای هوائی داخلیوخارجی به خانواده درجه اول جانبازان قطعنخاع مصوب ۱۳/۴/۷۲:

تسهیلات و تخفیفهای مقرر در بهای بلیط مسافرتهای هوایی داخلی و خارجی جانبازانی که به دلیل قطع نخاع یا درصد بالای معلولیت به تنهایی قادر به مسافرت نبوده و نیاز به مراقبت در طول سفر را دارند و بهای بلیط یک نفر همراه (ترجیحاً از خانواده درجه اول ایشان).  

قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب۳۰/۱۱/۶۷ مجلس شورای اسلامی:  

به موجب این قانون وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فنآوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و کلیه سازمان هائیکه شمول قانون به آن‌ها مستلزم ذکر نام است موظفند۴۰% سهمیه ظرفیت پذیرش دانشجویی خود را در رشته‌های کاردانی و کارشناسی و۲۰% سهمیه پذیرش خود را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به جانبازان ۲۵% و بالاتر و خانواده آن‌ها که بترتیب ۷۵% از قبولی آخرین دانشجوی پذیرفته شده را در مقطع کارشناسی و ۸۰% نمره آخرین قبولی را در رشته‌های کارشناسی ارشد و بالاتر به دست آورند اختصاص دهند.

دفعات مشاهده: 195497 بار   |   دفعات چاپ: 1209 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 65 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 5959 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 1 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 801 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 2708476 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 54637 بازدید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به حراست دانشگاه می باشد .

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | herasat

Designed & Developed by : Yektaweb