برای دریافت فرم مربوطه روی لینک مورد نظر کلیک کنید:
توصیف. چه چیزی باید ارزشیابی شود
مشتری. ارزشیابی برای چه کسی انجام می شود
زمینه و بافتی که ارزشیابی باید در ان صورت گگیرد
منابع در دسترس برای استفاده ارزیابان و ارزشیابی
کارکرد. ارزشیابی چه خواهد کرد.
سیستم ارائه خدمات. چگونه نتیجه ارزشیابی به سیستم بازار/ تجارت خواهد رسید؟
مصرف کنندگان. چه کسی اثرات ارزشیابی را دریافت می نماید یا از آن استفاده می کند؟
نیازها و ارزش هایی که به طور بالقوه در جمعیت مورد بررسی وجود دارد
استانداردها. ایا استانداردهای معتبر عینی از قبل تعیین شده در خصوص کیفیت یا ارزش وجود دارد که بکار برده شود؟
فرایند. چه محدودیت ها ، هزینه ها، مزایایی برای چیزهایی که ارزشیابی شده است وجود دارد
پیامدها. ارزشیابی انجام شده چه پیامدهایی را تولید نموده است؟
قابلیت تعمیم به سایر افراد و جاها و زمان ها
هزینه ها. دلار در مقابل روانی در مقابل شخصی
فوری استفاده شود یا با تاخیر یا به دور انداخته شود
های موجود مقایسه شود
امیت : ترکیبی از همه موارد بالا
توصیه ها: ممکن است مورد درخواست نباشند یا ممکن است از ارزشیابی پیروی ننماید
گزارش: کلامی، طول، فرمت، زمان، مکان، پرسنل، وسایل برای ارائه فرا-ارزشیابی. ارزشیابی باید ارزشیابی شود ترجیحا قبل از اجرا، انتشار نهایی گزارش
ارزشیابی بیرونی توصیه می شود اما ابتدا ارزیاب اولیه باید چک لیست ارزشیابی را برای خود ارزشیابی بکار برد.
نتایج فرا-ارزشیابی بایستی به صورت تکوینی یا formative استفاده می شود اما ممکن است با گزارش دیگری نیز تلفیق شود یا به صورت ارزشیابی summative یا پایانی برای مددجویان و سایرین مستعمین مناسب آن استفاده گردد.
تاریخچه ارزشیابی
محرک اصلی توسعه تئوری های ارزشیابی مدرن در واقع جنگ جهانی دوم ، رشد اقتصادی سریع در غرب بویژه امریکا و نقش مداخله گرایانه حکومت ها در سیاست گذاری های اجتماعی طی سال های 1960 بوده است.
با افزایش میزان پول که صرف برنامه های اجتماعی شد ضرورت ارزشیابی برنامه بارز گردید به طوری که در برخی موارد ارزشیابی الزامی شد . در همان زمان تعداد فارغ التحصیلان علوم اجتماعی وجود داشت کسانی که به انالیز خط مشی ها و تحقیقات از نوع پایش و کارهای میدانی ، اتنوگرافی علاقه مند بودند و توجه شان به سمت ارزشیابی معطوف شده بود
ادامه دارد
evaluand
به معنی چیزی که مورد ارزشیابی واقع شده است مانند برنامه، پرسنل، محصول، خط مشی، شیوه
John Goldie. AMEE Education Guide no. 29: Evaluating educational programmes. Medical Teacher