برنامه فعالیت واحد skill lab پرستاری در نیمسال اول ۱۴۰۲-۱۴۰۱
کارگاههای عملی در گروه های حداکثر ۱۵ نفره برگزار می شود. کارگاه های انجمن علمی / سایر گروه ها یا دانشکده ها حتما با نامه رسمی و تاییدیه قبلی باشد.
رعایت شئونات اخلاقی و رفتار حرفه ای و قوانین پوشش حرفه ای صد درصد الزامی است و در غیر این صورت امکان استفاده از اتاق پراتیک مقدور نخواهد بود. پوشیدن روپوش سپید و رعایت نظم در این واحد الزامی است.
تمرین عملی دانشجویان جهت درس اصول و مهارت های پرستاری در گروه های حداکثر ۱۰ نفره برگزار می شود.
آیین نامه اخلاق پرستاری
آیین نامه DRESS CODE
منشور حقوق بیمار در ایران
شرح وظایف عمومی پرستاری
مرکز مهارت های بالینی CLINICAL SKILLS CENTER
یکی از رسالت های مهم دانشکده پرستاری تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد می باشد. مهارت در ارایه خدمات پرستاری در کیفیت مراقبت های بهداشتی تاثیر گذار است. ماهیت عملی و بالینی پرستاری ایجاب می کند که آموزش مهارت های بالینی به نحوی برنامه ریزی شود که فرصت مشاهده، تقلید، انجام عمل تحت نظارت و دریافت بازخورد برای دانشجوی پرستاری فراهم شود.دانشجویان پرستاری نه تنها بایستی دانش کافی در زمینه سلامت، بیماری و چگونگی اداره بیمار را داشته باشند بلکه باید در زمینه مهارت های عملی نیز توانایی کافی را کسب نمایند. هیچ تجربه ای به اندازه شرایط بالینی برای آموزش دانشجویان غنی نیست و افزایش اهمیت ارزش های مطرح در اخلاق پرستاری از جمله رعایت حقوق بیمار، احترام به بیمار، صدمه کمتری به بیمار در حین آموزش و استرس دانشجویان در برخوردهای اولیه با بیماران، ضرورت ایجاد بخش های آموزشی مهارت های بالینی را در دانشکده پرستاری فراهم می کند که امروزه با رشد تکنولوژی آموزشی، شرایط مناسب تری برای آموزش مهارت های بالینی فراهم شده است، تا اینکه بتوان در محیطی شبیه سازی شده و مطمئن برای آموزش دانشجویان مهارتهایی را با کنترل تمرین نمود.
رسالت مرکز
مرکز آموزش مهارت های بالینی متعهد است محیطی ایمن برای تدریس و فراگیری مهارت های بالینی و ارتباطی با هدف همکاری و آموزش بین بخشی، ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران از طریق ارتقاء آموزش مهارت های عملی در دانشجویان را فراهم نموده و با ارزیابی و ارزشیابی مناسب، فراگیری مستقل را ترویج دهد.
اهداف اموزشی
هدف اصلی مرکز، شبیه سازی یک محیط بالینی است بطوری که دانشجویان آموزش مهارت های بالینی و ارتباطی را با استفاده از انواع وسایل کمک آموزشی ، در محیطی آرام و کنترل شده قبل از ورود به محیط های واقعی فرا گیرند. مرکز یادگیری مهارتهای بالینی فرصتی را فراهم می آورد تا دانشجویان پزشکی با استفاده از انواع وسایل کمک آموزشی، مدلها و مانکن ها بتوانند مهارتهای بالینی و ارتباطی خود را در محیطی آرام و کنترل شده افزایش دهند.
ویژگی های آموزش در مرکز
- کسب مهارت های بالینی و ارتباطی دانشجو در محیطی آرام و کنترل شده قبل از ورود به محیط های بالینی
- امکان تکرار مهارت ها در محیط امن برای یادگیری عمیق تر
- امکان خودآموزی و یادگیری فعال از طریق اجرای مستقل مهارت ها
- کاهش استرس دانشجو در امر آموزش (یادگیری مهارت ها)
- احترام به حقوق بیمار
تجهیزات مرکز :
مرکز مهارت های بالینی پرستاری مجهز به وسایل کمک آموزشی زیر می باشد :
مولاژ تخصصی معاینات بالینی و بررسی وضعیت vitalism با قابلیت سمع صداهای قلبی ، ریوی و روده ای و ارزیابی علایم حیاتی ،انجام پانسمان های متعدد
مولاژ تخصصی تزریقات وریدی و زیر جلدی تخصصی NASCO
مولاژ تخصصی تزریقات عضلانی NASCO با قابلیت امکان آموزش تزریقات IM بر روی باتکس و رانها ، نمایش عصب سیاتیک ، عضله و چربی و امکان لمس خارایلیاک در معاینه
مولاژ تخصصی تعبیه راه هوایی پیشرفته
مولاژ CPR پیشرفته
مولاژ ماساژ قلبی
مولاژ تعبیه سونداژ بینی –معدی
مولاژ کاتتریزاسیون ادراری خانم و آقا
مولاژ بخیه
مولاژ مراقبت از تراکئوستومی و کلستومی
تجهیزات انجام تزریقات وریدی، عضلانی ،داخل جلدی و زیر جلدی
تجهیزات کاتتریزاسیون ادراری ، بینی معدی ، ساکشن
تجهیزات اکسیژناسیون
ترالی احیا مجهز به دفیبریلاسیون
وسایل معاینات بالینی : استتوسکوپ ، افتالموسکوپ، اتوسکوپ، پالس اکسیمتری، دستگاههای کنترل فشار خون ،دیاپازون ، چکش رفلکس
کارگاههای برگزار شده در واحد SKILL LAB
کارگاه کنترل عفونت در بیماران و بیمارستان
کارگاه بخیه
کارگاه احیای قلبی ریوی
رئوس مطالب آموزشی واحد عملی اصول و مهارت های پرستاری که در مرکز مهارت های بالینی (SKILL LAB) آموزش داده می شود :
لازم به ذکر است که در آموزش مهارت های پرستاری با استفاده از روش شبیه سازی ، از دانشجو انتظار می رود که هدف از انجام هر مراقبت را بیان کرده و نحوه برقراری ارتباط با مددجو را نمایش دهد به علاوه لازم است محیط مددجو/ بیمار و وسایل کار را فراهم کرده و بیمار را از نظر روانی و جسمانی جهت انجام روش های مراقبتی خاص آماده و در نهایت کار را گزارش و ثبت نماید .
شیوه ارزیابی دانشجو در واحد عملی :
مشاهده نحوه انجام روش های پرستاری توسط دانشجو در فرصت های تمرین و تکرار
نمایش عملی روش ها در حضور مربی طی آزمون های دوره ای
نمایش عملی روش ها در حضور مربی در مرحله آزمون پایانی (OSCE)