پیام خود را بنویسید

تاریخچه گروه

تاریخچه گروه

گروه آموزشی بهداشت محیط دانشکده بهداشت گرگان با پذیرش دانشجو در سال ۱۳۷۸ در مقطع کاردانی بهداشت محیط آغاز به کار نمود. در سال ۱۳۸۷ مقطع کارشناسی ناپیوسته مهندسی بهداشت محیط و در سال ۱۳۹۲ مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی بهداشت محیط راه اندازی شد. در حال حاضر ۷ عضو هیات علمی  و سه نفر کارشناس  در گروه مشغول به فعالیت هستند. مرکز تحقیقات بهداشت محیط از مراکز فعال تحقیقاتی مصوب دانشگاه علوم پزشکی گلستان است که در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ جزو سه مرکز برتر تحقیقاتی دانشگاه بوده است.


مقدمه
رشته مهندسی بهداشت محیط در مقطع کارشناسی با هدف تربیت نیروی انسانی توانمند و ماهر برای شناسایی، برنامه ریزی و مدیریت و کنترل عوامل محیطی به منظور، تأمین حفظ و ارتقای سلامت انسان بیش از ۵۰ سال گذشته در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، به عنوان یکی از رشته های  پایه در حیطه سلامت و محیط، ایجاد، استقرار و استمرار یافته است.
افزایش جمعیت و در نتیجه، کاهش منابع در دسترس، افزایش آلاینده های محیطی و تغییرات اقلیم سلامت مردم را با چالش های اساسی روبرو نموده است. توسعه و بروز رسانی دانش بهداشت محیط با تغییر عوامل محیطی و اصلاح سبک زندگی، تاثیر بسزایی در ارتقای سلامت جامعه دارد.


رسالت
رسالت گروه مهندسی بهداشت محیط تربیت دانش آموختگان آگاه به مسائل علمی روز، توانمند، متخصص، کارآمد، مسئولیت پذیر و حساس به سلامت اهداف و جامعه هستند که قادرند شناسایی، پیشگیری و کنترل آلاینده های محیطی را از طریق برنامه ریزی، طراحی، بهره برداری، مدیریت و راهبری، آموزش و اجرا در سطح مطلوبی انجام داده و با طراحی و اجرای مناسب سیستم های انتقال، توزیع و همچنین تصفیه آب و کنترل وضعیت کیفی و کمی منابع آب و جلوگیری از آلودگی آنها، کشف عامل های انتقال بیماری در محیط زیست مانند حشرات و حیوان های دیگر حامل بیماری و کنترل و بهسازی محیط جهت جلوگیری و پیشگیری از شیوع بیماری ها، طراحی و اجرای سیستم های جمع آوری و تصفیه و دفع پسماند شهری، پسماندهای خطرناک، بهداشتی و درمانی، هسته ای و سمی، طراحی و اجرای سیستم های جمع آوری و تصفیه و دفع فاضلاب های شهری و صنعتی، کنترل و کاهش آلودگی های هوا، خاک، آب، صوت، پرتو، ترویج و آموزش استفاده از انرژی های پاک، همکاری در ارزیابی های زیست محیطی و بهداشتی، کنترل و بهسازی و حفظ و ارتقای بهداشت مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی، کنترل وضعیت بهداشتی مدارس و مراکز آموزشی و مهدکودک ها، مکان های بازی و تفریحی، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و مراکز بهداشتی درمانی و مطب ها، پارک ها و ورزشگاه ها و ترمینال ها، اماکن متبرکه و مساجد، هتل ها و متل ها، استخرها و شناگاه ها، اردوگاه ها و زندان ها، کشتارگاههای دام و طیور، پمپ بنزین ها، بهداشت مسکن و اماکن عمومی، اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری و ...در راستای اسناد بالادستی نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت کشور، سیاست های کلی محیط زیست، سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، سند چشم انداز بیست ساله کشور، سند راهبردی گفتکان توسعه نام آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور و سند راهبردی علم و فناوری کشور باعث ارتقای فرهنگ بهداشت محیط و سطح سلامت جامعه شده و گام های موثری در زمینه حفاظت از سلامت و بهداشت جامعه و محیط بردارد.
در این راستا، آموزش های گروه به صورت حضوری و مجازی انجام می شود و از دستاوردهای ملی و فراملی در حوزه های آموزش (اعم از حضوری و مجازی)، پژوهش و توسعه در نظر گرفته شده است. جهت ارزشیابی اجرای برنامه، امکان دسترسی به اطلاعات در عرصه های مختلف آموزشی و پژوهشی وجود دارد و معیارهای اصلی ارزشیابی و فرایندهای نظارت بر اجرای صحیح برنامه های آموزشی طراحی و تدوین گردیده است. ارزشیابی برنامه درسی متناسب با روش های آموزش متنوع و نوین (حضوری و غیرحضوری) تدوین و اجرا شده است.

مستندات تحلیل، پایش و ارزشیابی برنامه های آموزشی، پژوهشی (حضوری و غیر حضوری) به صورت مدون موجود است. در یک سال تحصیلی، نتایج ارزشیابی فرایند و اجرای برنامه آموزشی (حضوری و غیر حضوری) در شروع هر نیم سال جهت ارتقا فرایند و برنامه آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. فرایند مشارکت ذینفعان اصلی در پایش و ارزشیابی برنامه آموزشی گروه مشخص شده است.
 
اهداف
هدف اصلی از تشکیل این رشته، تربیت دانش آموختگانی توانمند در ارزیابی، تحلیل و مدیریت حل مشکلات بهداشت محیطی به منظور تأمین، حفظ و ارتقای سلامت، کارآفرینی و فناوری در جامعه است.
 وظایف شغلی یک مهندس بهداشت محیط بر اساس اولویت شامل موارد زیر می باشد:
  • ایفای نقش موثر جهت ارتقای سطح بهداشت محیط و حل مشکلات بهداشت محیطی در قالب کار گروهی
  • شناسایی عملیات و فرایندهای فیزیکی،شیمیایی و زیستی به منظور بهسازی محیط
  • شناخت و بکارگیری وسایل، تجهیزات سنجش و اندازه گیری آلاینده ها
  • شناخت و انتخاب فنآوری های کارآمد در زمینه کنترل آلودگی ها
  • طراحی سیستم های تصفیه آب، فاضلاب های شهری و صنعتی و هوا و روش های دفع پسماندها
  • توانایی مشارکت در طراحی سیستم های انتقال و توزیع آب در اجتماعات شهری و روستایی، جمع آوری فاضلاب های شهری و صنعتی، جمع آوری و مدیریت پسماند های شهری و صنعتی و خطرناک، بهداشتی درمانی و هسته ای
  • انجام ارزشیابی ها و پایش ها در مدیریت بهداشت محیط
  • شناخت قوانین، استانداردها و برنامه های کنترل آلودگی در سطح ملی و جهانی
  • شناخت کامل از مسائل بهداشت محیط به منظور ارائه راهکارهای اصلاحی و ارتقای بهداشت محیط در کشور
  • طراحی و اجرای برنامه های ضدعفونی و پاکسازی مراکز عمومی و نظارت بر اجرای آن ها به خصوص در شرایط بحران (شرایط فعلی جامعه درگیری با ویروس کرونا)
  • توانایی در مدیریت و راهبری حل مسائل بهداشت محیطی اماکن عمومی، بیمارستان ها، مدارس و غیره
  
 
 
توانمندی ها و خدمات تخصصی گروه
الف( آب
  •  آنالیز کلیه ی فاکتورهای شیمیایی، فیزیکی و میکروبی آب
  • ارائه ی مشاوره و طراحی سیستمهای توزیع و انتقال آب شهری و روستایی
  • ارائه ی مشاوره و طراحی سیستمهای مختلف تصفیه آب شهری و روستایی
  • نظارت بر کیفیت سیستم های بهره برداری از تصفیه خانه های آب
  •  طراحی و سازماندهی سیستم های مبتنی بر مواد نانو ساختار جهت حذف آلودگی های آب
  • شناسائی آلاینده های نو ظهور در منابع آبی و ارائه راه حل جهت از بین رفتن مشکل
  • ارائه و ارزیابی سیستم های ایمنی آب آشامیدنی (WSP) در سطح استان
  • ارائه نظرات در خصوص تدوین و بازنگری استانداردهای آب آشامیدنی
  •  اجرای سایر طرحهای تحقیقاتی مرتبط
ب( فاضلاب
  • آنالیز کلیه ی فاکتورهای شیمیایی، فیزیکی و میکروبی فاضلاب و پساب
  • ارائه ی مشاوره و طراحی سیستمهای جمع آوری و انتقال فاضلاب صنعتی، شهری و روستایی
  • ارائه ی مشاوره و طراحی سیستمهای مختلف تصفیه خانه فاضلاب صنعتی، شهری و روستایی
  • نظارت بر کیفیت سیستم بهرهبرداری از تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی و صنعتی
  • ارائه روش های هدفمند در خصوص "مدیریت تولید" به ویژه در فاضلاب های صنعتی
  • ارائه روش های نوین تصفیه فاضلاب های بهداشتی و صنعتی
  • ارائه روش های نوین در جهت امکان استفاده مجدد از پساب در واحدهای مختلف
  •  اجرای سایرطرحهای تحقیقاتی مرتبط
ج( مواد زائد جامد)زباله(
  •  آنالیز کلیه ی فاکتورهای شیمیایی، فیزیکی و میکروبی مواد زائد جامد، شیرابه و کمپوست
  • ارائه ی مشاوره و طراحی سیستم های جمع آوری و انتقال زباله های شهری و روستایی
  • ارائه ی مشاوره و طراحی سیستمهای جمع آوری و دفع زباله های شهری و روستایی از قبیل
دفن، سوزاندن، کمپوست، بیوگاز و...
  • ارائه ی مشاوره و طراحی سیستم های جمع آوری و دفع زبالههای بیمارستانی، صنعتی و خطرناک
  • اجرای سایر طرحهای تحقیقاتی مرتبط
د( هوا
  • شناسایی و ارزشیابی آلایندههای شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی هوا
  •  ارائه ی مشاوره و طراحی کلیهی سیستمهای کنترل آلاینده های هوا
  •  ارائه ی مشاوره در زمینهی بهبود هوای محیط های شهری
  •  ارائه راهکار در خصوص اجرای برنامه های کنترل آلودگی هوا
  • ارائه نظرات در خصوص تدوین و بازنگری استانداردهای هوا
  •  بررسی و ارزیابی اثرات آلاینده های هوا بر سلامت انسان و محیط زیست
  •  ارائه ی مشاوره در زمینهی بهبود هوای محیط های داخل ساختمان
ه(خاک و محصولات کشاورزی
  •  تعیین منابع آلایندهی خاک با تاکید بر آلاینده های نوظهور
  •  آنالیز کلیه ی فاکتورهای شیمیایی، فیزیکی و میکروبی خاک
  •  ارائهی مشاوره در زمینهی رفع آلودگی های خاک
  •  انجام مطالعات و اجرای سیستم های احیا زیستی جهت حذف آلودگی های خاک
  •  توانایی در شناسایی و پهنه بندی آلودگی خاک در مقیاس استانی، منطقه ای و کشوری
  •  اجرای سایر طرحهای تحقیقاتی مرتبط -
و(ارزیابی زیست محیطی
  •  تهیه ی گزارش ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست برای کلیه ی فعالیت های صنعتی(EIS )
  •  تهیه گزارشات در خصوص ارزشیابی، پایش و مدیریت بهداشت محیط و محیط زیست
توانمندی ها و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان
توانمندی شرح و ظایف حرفه ای
مهارت های ارتباطی، تعامل
  • فعالیت در برنامه های درون بخشی و بین بخشی به طور فعال و مسئولانه با توجه به اسناد بالادستی
مدیریتی
  • بررسی و شناخت آلاینده های زیست محیطی و منابع آلودگی و بیماری های مرتبط با آن ها
  • تجزیه و تحلیل داده ها به منظور استفاده از آن ها در طرح های بهداشت محیط
  • تعیین روش های مناسب کنترل آلودگی
  • برنامه ریزی جهت اجرای طرح های بهداشت محیطی
آموزش، مشاوره و طراحی
  • آموزش بهداشت محیط به مردم در عرصه های اجرایی نظیر آموزش اصناف
  • مشارکت در مشاوره برای مبارزه با ناقلین و جوندگان و استفاده از سموم
  • مشارکت در برنامه های مشاوره ای کنترل بهداشتی اماکن عمومی
  • مشارکت در طراحی خطوط انتقال آب، شبکه های توزیع آب و شبکه های جمع آوری فاضلاب شهری و صنعتی و نگهداری و بهره برداری از آن ها
  • مشارکت در طراحی سیستم های کنترل آلودگی هوا
  • مشارکت در طراحی سیستم های جمع آوری، تصفیه و دفع پسماندهای شهری، صنعتی، خطرناک، بهداشتی درمانی و هسته ای
  • مشارکت در تهیه گزارش های ارزیابی زیست محیطی، ارزیابی بهداشتی و ارزیابی خطر بهداشتی پروژه های ملی و بین المللی
  • مشارکت در طراحی و مشاوره جانمایی بهداشتی واحدهای مرتبط بهداشت محیط در مراکز درمانی (مراکز پرتونگاری)
  • مشارکت در جانمایی صنایع، نیروگاه ها، محل های دفن پسماند موارد مرتبط به توسعه پایدار
  • مشارکت در کنترل بهداشت محیط بیمارستان ها و کنترل عفونت
پژوهشی
  • همکاری در اجرای طرح های پژوهشی مرتبط با بهداشت محیط (آب، فاضلاب، هوا و پسماند) با توجه به نیازهای منطقه ای، کشوری ، استانی و محلی
کنترل وضعیت بهداشت محیطی
  • کنترل وضعیت بهداشتی مراکز و اماکن عمومی مانند مدارس و مراکز آموزشی، رستوران ها، اماکن تهیه توزیع فروش مواد غذایی و آرایشی بهداشتی، مهدکودک ها، مکان های بازی و تفریحی، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و مراکز بهداشتی درمانی و مطب ها، پارک ها و ورزشگاه ها و ترمینال ها، اماکن متبرکه و مساجد، هتل ها و متل ها، استخرها و شناگاه ها، اردوگاه ها و زندان ها، کشتارگاههای دام و طیور، پمپ بنزین ها، بهداشت مسکن و اماکن عمومی...
  • بررسی و کنترل انواع فاضلاب، زباله ها، آلوده کننده های هوا و ... همراه با برنامه ریزی برای رفع آن ها
  • کنترل وضعیت بهداشت مواد غذایی و نمونه برداری از مواد غذایی مشکوک و ارسال آن به آزمایشگاه و معدوم نمودن مواد غذایی فاسد بر اساس دستورالعمل های مربوطه
  • نظارت کمی و کیفی بر آزمایشگاه های سنجش کیفیت و آلودگی های آب و فاضلاب، هوا و پسماند
  • نظارت و اقدام در زمینه مسایل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یون ساز (مانند مراکز پرتو پزشکی)
  • برنامه ریزی برای باز چرخش آب حاصل از تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی
  • بررسی و نظارت بهداشتی بر کلیه مراحل جمع آوری، تفکیک، انتقال، نگهداری موقت، بازیافت، کمپوست، دفع و ... پسماندهی شهری، صنعتی، خطرناک، بیمارستانی و هسته ای
  • نظارت بهداشت محیطی در مدیریت بحران و بلایا و شرایط اضطراری
  • نظارت بر اجرای کلیه قوانین و دستورالعمل های بهداشت محیطی کشور
ارائه خدمات جهت کنترل و تأمین بهداشت محیطی
  • اجرای پروژه در زمینه های مختلف بهداشت محیط
  • اجرای طرح یکنواخت سازی ماده ۱۳
  • انجام آزمایش های مربوط به آلودگی هوا، آب و فاضلاب، بهداشت پرتوها، پسماند و سایر آزمایشات لازم در آزمایشگاه های اختصاصی بهداشت محیط
  • اجرای کلیه قوانین و دستورالعمل های بهداشت محیطی
کارآفرینی
  • طراحی و ارائه خدمات فنی و مشاوره ای و امور اجرایی و خدماتی، نظارت و کنترل آلاینده های محیطی، امور آنالیز و آزمایشگاهی از قبیل تأسیس آزمایشگاه های معتمد بهداشت محیط در زمینه شناسایی و آنالیز آلاینده های محیطی


 
 
 
 
























































































اهداف کلی و وظایف حرفه ای
اهداف کلی :(Aims)
تربیت افرادی است که بتوانند در جهت شناسایی، بررسی، تهیه گزارش، نظارت، ارزیابی و کنترل مسائل و مشکلات بهداشت محیط و اجرای برخی از برنامه‌ها و طرح‌ها براساس دستورالعمل‌های موجود اقدام نمایند.
نقش‌های دانش آموختگان در برنامه آموزشی :(Roles)
نقش های دانش آموختگان در برنامه آموزشی عبارتند از:
- مراقبتی - نظارتی - مشاوره‌ای 
- آموزشی - طراحی و اجرایی - پژوهشی
وظایف حرفه‌ای کارشناس بهداشت محیط :(Tasks)
کسانی که دوره کارشناسی ناپیوسته و پیوسته بهداشت محیط را به پایان می‌رسانند دارای وظایف حرفه‌ای زیرند:
۱- مراقبتی:
- اجرای مقررات و آئین‌نامه‌های مربوط به نظارت بر وضعیت بهداشتی مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی.
- تهیه طرح های بهسازی و استاندارد کردن مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی.
- پیش بینی و اجرای برنامه های بهداشت محیط در جهت کنترل عوامل بیماریزای محیط
- انجام اقدامات در جهت کاهش مصرف آب و بازیابی آب
- شناسایی و اندازه گیری منابع تولید پرتوهای یون ساز
- رسیدگی به شکایات مرتبط با بهداشت محیط و ارائه پیشنهادات به مقامات مربوطه
۲-نظارتی:
- تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت برنامه‌های بهداشت محیط در سطح منطقه تحت پوشش
- کنترل نحوه ارائه خدمات بهداشت محیط در قالب PHC و تهیه گزارش از نارسایی‌ها وتنگناها
- نظارت و کنترل کیفی منابع تأمین آب آشامیدنی
- کنترل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی آب و آزمایشات مربوط به آن
- نظارت بر مدیریت فرایند تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی
- نظارت بر جمع‌آوری، حمل و نقل، دفع، بازیابی مواد زائد جامد خانگی و صنعتی
- شناسایی و انجام اقدامات در جهت کنترل آلوده کننده‌های هوای شهرها و قطب‌های صنعتی
- شناسایی و نظارت بر منابع آلاینده محیط زیست
- نظارت بر طرحهای مبارزه با حشرات و جوندگان
۳-مشاوره‌ای:
- همکاری های بین بخشی با سایر سازمان‌ها و مؤسسات در زمینه انجام فعالیت‌های بهداشت محیط در منطقه
- شرکت در برنامه‌های جلب مشارکت‌های مردمی جهت اقدامات بهداشت محیط
۴- آموزشی:
- برنامه ریزی آموزش و مدیریت بهداشت محیط در شهر و روستا (جامعه)
- شرکت در برنامه های اجرایی، آموزشی روستا و شهر سالم در روابط با توسعه پایدار
- همکاری در برنامه‌های بازآموزی کارکنان بهداشت محیط
۵-طراحی و اجرایی:
- مشارکت در برنامه ریزی فعالیت‌های اجرایی بهداشت محیط در شرایط اضطرار کشور
- طراحی شبکه‌های انتقال و توزیع آب در شهرهای کوچک
- طراحی شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب شهری
- تصفیه و بهسازی خاک
- استفاده از روشهای جدید عملیاتی به منظور افزایش بازدهی و کارآیی سیستم
- برآورد بودجه و امکانات و هزینه‌های عملیاتی بهداشت محیط
۶-پژوهشی:
- ارزیابی و تعیین مشکلات بهداشتی شهری جهت پیش بینی برنامه های اجرایی
- شناسایی عوامل خطرساز محیطی (فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی) و برنامه ریزی در جهت کاهش وضعیت آنها
استراتژی های اجرایی برنامه آموزشی:
برنامه های آموزشی کارشناسی بهداشت محیط استراتژی‌های زیر دارا می‌باشد:
- مبتنی بر نیازهای ملی و محلی می‌باشد.
- بر پیشگیری و ارتقاء سلامت تاکید دارد.
- مبتنی بر حل مشکلات سلامت جامعه می‌باشد (به شاخص‌های سلامتی در برنامه‌ریزی و تغییرات محیط و الگوهای بیماری ها توجه دارد).
- بر آموزش در محیط‌های واقعی کار تأکید نموده است.
- به مسائل نگرشی و مهارتهای ارتباطی توجه و تاکید شده است.
- به آموزش شیوه‌های مراقبت از خود توجه شده است.
- به خودآموزی و یادگیری همیشگی تاکید شده است.
 

دفعات مشاهده: 4647 بار   |   دفعات چاپ: 683 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 75 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشکده بهداشت می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | school of health