پیام خود را بنویسید

معرفی و شرح وظایف واحد برنامه ریزی درسی و آموزش پاسخگو

 | تاریخ ارسال: 1393/3/19 | 


واحد برنامه ریزی درسی

مقدمه

آموزش اثربخش مستلزم برنامه ریزی درسی است. هر گونه آموزشی، هنگامی موفق خواهد بود که هدف یا اهداف آموزشی مشخص و مطلوبی را دنبال کند و مبتنی بر اصول، فنون و مهارتهای برنامه ریزی درسی باشد. در حوزه برنامه‌ی درسی، مفاهیمی وجود دارند که وجود تعریفی از آنها خالی از لطف نیست. در منابع مختلف تعاریف مختلفی از این مفاهیم ارائه میشود که ما در ادامه به برخی از این مفاهیم اشاره میکنیم.
  • برنامه‌ی درسی (Curriculum): عبارت است از کلیه فعالیت های یاددهی- یادگیری به منظور تغییر رفتار یادگیرنده و ارزشیابی تحقق این تغییرات.
  • تدوین برنامه درسی (Curriculum development): عبارت است از فرایند گام به گام مورد استفاده برای ایجاد پیشرفت های مثبت در برنامه های درسی.
  • بازنگری برنامه درسی (Curriculum revision):‌ عبارت است از تغییر جهت یا موقعیت دادن به برنامه درسی از طریق اهداف کلی و اختصاصی، مرور محتوای موجود، تجدیدنظر در روش های آن و بازنگری در مورد اثربخشی آن.
  • طراحی برنامه درسی (Curriculum design): عبارت است از سازماندهی آگاهانه برنامه ی درسی در یک دوره یا کلاس درس.
  • برنامه‌ریزی درسی (Curriculum planning):‌ شامل اجرای انواع مختلف استراتژی های آموزشی و روش های سازمانی میباشد که بر دستیابی به پیشرفت مطلوب فراگیر و نتایج یادگیری وی تمرکز دارد.

معرفی واحد

واحد برنامه ریزی درسی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه، یکی از واحدهای اصلی EDC میباشد که با کمک اعضاء هیات علمی علاقمند در حوزه آموزش و وجود کارشناسان توانمند با مرور شواهد علمی و بکارگیری اصول علمی و وجود آیین نامه ها و شیوه نامه های موجود، به نهادینه سازی برنامه ریزی درسی در دانشگاه و نیز تدوین، بازنگری و طراحی برنامه های درسی با هدف بهبود کمیت و کیفیت آموزش، در چارچوب اختیارات داده شده به دانشگاه های علوم پزشکی اقدام میکند.


 
واحد آموزش پاسخگو
واحد آموزش پاسخگو
معرفی واحد:
 هدف این واحد آن است که آموزش حرفه پزشکی بر واقعیات جامعه انطباق یابد و به عبارت دیگر این واحد در پی آن است که با درگیر کردن دانشجویان و کارورزان با واقعیات و نیازهای اساسی محیط اطراف، آموزش‎ها و یادگیری‎ها را با مسایل، مشکلات و محیط ملموس جامعه مرتبط کند.
توجیه برنامه با توجه به اصول قانون اساسی:
 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن محوری برشمردن سلامت کامل و جامع انسان، بهداشت و درمان را از جمله نیازهای اساسی می‌شناسد و دولت را مکلف کرده است تا تمامی منابع،  امکانات و ظرفیت‌های  خود را جهت تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد کشور بسیج کند (اصول ۳، ۲۹، ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران).
 توجیه برنامه با توجه به سند برنامه چهارم:
با توجه به سند ملی برنامه چهارم توسعه در بخش بهداشت و درمان کشور، نظام جامع سلامت به منظور  پاسخ به  نقش‌ها و نیازهای  جدید، توانمندسازی نیروی انسانی موجود و تربیت نیروی انسانی جدید اصلاحات آموزشی به عمل خواهد آورد.
توجیه برنامه با توجه به سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور:
یکی از پنج محور اصلی چشم‌انداز بیست‌ساله کشور در افق ۱۴۰۴، دستیابی به جایگاه اول علمی و فناوری در سطح منطقه، تعیین شده است. در چشم‌انداز بیست‌ساله، مشخصات جامعه سالم ایرانی چنین توصیف شده است:“. .. برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب.“چشم‌انداز بخش سلامت در برنامه چهارم عبارت است از: ۱ ـ تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت افراد جامعه، ۲ ـ پاسخگویی به نیازهای غیرپزشکی مردم و  ۳ ـ مشارکت عادلانه در تأمین منابع مالی.
چشم‌انداز برنامه: 
ما بر آنیم تا با اجرای این برنامه، نظام آموزش پزشکی کشور را در راستای پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه، و در راستای تحقق برنامه توسعه چهارم کشور در حوزه سلامت، ارتقا دهیم به‌گونه‌ای که در انتهای برنامه به یک ساختار مناسب و پویا در آموزش پزشکی در تمامی مقاطع در کشور دست یابیم.
اهداف برنامه:
 
هدف اصلی برنامه:
ارتقای نظام آموزش پزشکی کشور در راستای پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه
 اهداف اختصاصی  برنامه:
 تدوین کوریکولوم آموزشی در راستای پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی
طراحی نظام پایش کوریکولوم آموزش در راستای پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه به منظور حفظ پویائی آن.
طراحی شاخص‌های ارزشیابی برنامه آموزش در راستای پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه.
 طراحی نظام شناسایی و ارزیابی نیازهای واقعی جامعه در حوزه سلامت در کشور.
 طراحی برنامه‌های توانمندسازی در دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه.
اصلاح کوریکولوم آموزشی گروه‌های آموزشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه.
 طراحی نظام انگیزشی مناسب برای سیاست‌گذاران، اساتید، دانشجویان، ارائه‌کنندگان خدمات به منظور تحقق هرچه بهتر پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه.

فرایند انجام کار:
 تشکیل شورای دانشگاهی آموزش پزشکی پاسخگو.
 معرفی برنامه آموزش پزشکی پاسخگو.
 برگزاری جلسات با مجریان برنامه پزشکی پاسخگو
 طراحی کوریکولوم آموزشی رشته پزشکی با توجه به نیازهای بومی منطقه‌ای.
 تعامل و فعالیت مناسب کاری بین معاونت‌های آموزشی و بهداشتی در راستای اجرایی نمودن برنامه پزشکی پاسخگو.
انتخاب یک مرکز بهداشتی درمانی شهری به منظور اجرای برنامه.
ساماندهی امکانات و تجهیزات مرکز منتخب در راستای پیاده‌سازی برنامه آموزش پزشکی پاسخگو.
 طراحی course plan برنامه آموزش پزشکی پاسخگو.
ارائه گزارش پیشرفت کار به وزارتخانه و سعی در جهت دریافت بودجه اختصاص داده شده به واحد پزشکی پاسخگو.
 انجام ارزشیابی پایان دوره برنامه پزشکی پاسخگو.
 آنالیز برگه‌های ارزشیابی و ارائه فیدبک آن به معاونت آموزشی.
شرح وظایف واحد برنامه ریزی درسی و واحد اموزش پاسخگو:
  1. سیاستگذاری در حوزه برنامه ریزی درسی، روشهای یاددهی- یادگیری و آموزش مبتنی بر جامعه.
  2. طراحی نظام مدیریت برنامه های درسی  برای برنامه های در حال اجرا (پایه و بالینی) و  برنامه های مبتنی بر جامعه و
    تصویب آن در شورای آموزشی دانشگاه).
  3. همکاری در تدوین شیوه نامه های اجرای صحیح فرایند مدیریت برنامه درسی و نظارت بر به کارگیری آن در جهت
    ارتقای کیفیت آموزشهای ارائه شده عرصه های مختلف آموزشی شامل کلاسهای نظری، عرصه های بالینی، عرصه های
    آزمایشگاهی، مرکز مهارتهای بالینی و مرکز آموزش مجازی( با توجه به ساختار دانشگاه(.
  4. پایش و نظارت بر اجرای صحیح شیوه نامه های مدیریت برنامه ریزی درسی توسط دفاتر توسعه و ارائه بازخورد.
  5. کارشناسی، ارائه مشاوره و مشارکت در تدوین و بازنگری برنامه های درسی.
  6. مشاوره و همکاری برای تدوین برنامه و راه اندازی رشته های جدید و بین رشته ای.
  7. ارائه مشاوره در زمینه بکارگیری روشهای یادگیری فعال در کلیه عرصه های آموزش و نظارت بر اجرای آن از طریق
    نظام مدیریت برنامه های درسی .
  8. همکاری در استقرار و توسعه برنامههای آموزشی مبتنی بر جامعه و پاسخگو
  9. توسعه و حمایت از تحقیقات در زمینه آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو
  10. توانمندسازی اعضای هیات علمی و دانشجویان در زمینه آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو
  11. طراحی و ارائه نظام ارزشیابی و پایش آموزشهای مبتنی بر جامعه و پاسخگو

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی می باشد.
© 2025 All Rights Reserved | Education Developmen Center (EDC)