دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 101-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koochaki G M, Kord B, Sotoodeh S, Tatari M. Comparing learning styles among students of Para medicine and Health faculties in Golestan University of medical sciences. Jorjani Biomed J 2016; 4 (1) :95-101
URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-445-fa.html
کوچکی قربان محمد، کرد بهروز، ستوده سنیه، طاطاری منصوره. مقایسه سبک یادگیری دانشجویان دانشکده های پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان. فصلنامه علمی پژوهشی زیست پزشکی جرجانی. 1395; 4 (1) :95-101

URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-445-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
2- دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، behrooz_kord@yahoo.com
3- آموزش و پرورش شهرستان گرگان
چکیده:   (9342 مشاهده)

زمینه و هدف: اعتبار یک نظام آموزشی وابسته به میزان یادگیری فراگیران آن است. یادگیری، متغیری بسیار پیچیده است که عوامل متعددی بر آن تأثیر می گذارند. یکی از مهمترین عوامل، سبک های یادگیری است. آگاهی از سبک های یادگیری دانشجویان برای برنامه ریزی های آموزشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. لذا این مطالعه با هدف تعیین سبک های یادگیری دانشجویان دانشکده های پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان طراحی و اجرا شده است.

روش بررسی: در این مطالعه  توصیفی– تحلیلی 401 نفر از دانشجویان دانشکده های پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان درسال 92- 91 به روش سرشماری انتخاب شدند و پرسشنامه استاندارد سبک های یادگیری کلب (LSI) که میزان پایایی آن قبلاً با روش آزمون مجدد ( 0/8) تعیین شده است را تکمیل نمودند. داده ها با نرم افزارSPSS  نسخه 18و آزمون های کای دو. و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 20/57 و 71/8 درصد آنان مونث بودند. سبک یادگیری دانشجویان به ترتیب شامل همگرا (63/4 درصد)، جذب کننده (25/4 درصد)، انطباق یابنده (7/5 درصد) و واگرا (3/7 درصد) بوده است. سبک های یادگیری دانشجویان با رشته تحصیلی، جنس، دانشکده، گروه سنی، معدل، واحدهای گذرانده، ترم تحصیلی و مقاطع تحصیلی از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت (0/05<P).

نتیجه گیری: سبک های یادگیری همگرا و جذب کننده در بیشتر دانشجویان غالب بود، لذا پیشنهاد می گردد از روش های آموزشی متناسب با این سبک ها، مانند نشان دادن دست نوشته ها و سخنرانی همراه با مطالب خود آموزی، شبیه سازی، تکالیف آزمایشگاهی و یادگیری بر پایه حل مسأله استفاده شود.

متن کامل [PDF 444 kb]   (2508 دریافت)    
نوع مقاله: تحقیقی | موضوع مقاله: پزشکی عمومى
دریافت: 1395/5/24 | پذیرش: 1395/5/24 | انتشار: 1395/5/24

فهرست منابع
1. Kalbasi S, Naseri M, SharifzadehG, PoursafarA, Medical Students’ Learning Styles in Birjand University of Medical Sciences, Strides In Development of Medical Education. Journal of Medical Education Development Center of Kerman University of Medical Sciences. 2008;5(1): 10-16 [Persian].
2. Bertolami CN. Rationalizing the dental curriculum in light of current disease prevalence and patient demand for treatment: from vs .content .J Dent Edusc . 2001;65(8):725-35 .
3. Keefe JW. Profiling and utilizing learning style .Reston VA: National Association of Secondary School Principals ,1988.
4. Ranjbar H, Esmaili H. The Preferred Learning Styles among Students of Torbat Heydariyeh School of Nursing and Midwifery 2006. Dena, Quarterly Journal of Yasuj Faculty of Nursing And Midwifery. 2007;2(3): 45-52.
5. Decoux VM. Kolb s learing style inventory: a review of its applications in nursing research .J Nurs Educ .1990;29(5):202-7.
6. Piane G, Rydman RJ , Rubens AJ. learning style preferences of public health students . J Med Syst.1996;20(6):377-84.
7. Meyari A, Beiglarkhani M, GharibM , Sabouri KashaniA. Comparison between the Learning Style of Medical Freshmen and Fifth-year Students and its Relationship with their Educational Achievement. Strides In Development of Medical Education, Journal of Medical Education Development Center of Kerman University of Medical Sciences. 2009;6(2): 110-118 [Persian].
8. Manolisa Ch, Burnsa D.J, Assudanib R, Chintab R. Assessing experiential learning styles: A methodological reconstruction and validation of the Kolb Learning Style Inventory. Learning and Individual Differences. 2013:Volume 23, Pages 44–52.
9. Ahadi F, Abedsaidi J, Arshadi F, Ghorbani R. Learning styles of nursing and allied health students in Semnan university of medical sciences koomesh, 2010; 11 (2) :141-146. [Persian].
10. Valizadeh L, Fathi Azar E, Zamanzadeh. The Relationship between Learning Characteristics and Academic Achievement in Nursing and Midwifery Students. Iranian Journal of Medical ducation. 2008;7(2): 443-450 [Persian].
11. Atherton JS. learning and Teaching: Experiential learning .2005[on line].
12. Metallidou P, Platsidou M . Kolbs. learning style inventory -1985 :validity issues and relations with matacognitve kniwlede about problem- solving strategies Learn Individ Differ. 2008;5(1):10-6
13. Farmanbar R, Hosseinzadeh T, Asadpoor M, Yeganeh M. Association between Nursing and Midwifery Students’ Learning Styles and their Academic Achievements, Based on Kolb's Model . 3. 2013; 22 (86):60-68. [Persian].
14. . Laschinger HK ,Boss MW. Learning Style of nursing students and career choices .j adv nurs ,1984 , 9 (4), PP: 375-80

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله زیست پزشکی جرجانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Jorjani Biomedicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb