دوره 12، شماره 2 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي 1394 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 73-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabzi Z, Mancheri H, Royani Z, Jafari S, Modanloo M. Nursing and Midwifery Students' Emotional Intelligence and its Relationship with some Demographic Characteristics, Golestan University of Medical Sciences. J Res Dev Nurs Midw 2015; 12 (2) :68-73
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-780-fa.html
سبزی زهرا، منچری حمیده، رویانی زهرا، جعفری سید یعقوب، مدانلو مهناز. هوش هیجانی و رابطه آن با برخی از ویژگی های دموگرافیک دانشجویان پرستاری و مامایی. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1394; 12 (2) :68-73

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-780-fa.html


1- ، hamideh.mancheri@yahoo.com
چکیده:   (26380 مشاهده)

زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری و مامایی، استرس های متعددی را در رابطه با برنامه های آکادمی و محیط های بالینی تجربه می کنند. با توجه به اهمیت نقش هوش هیجانی در ارتقای بهداشت روان و عملکرد تحصیلی، بررسی هوش هیجانی در این قشر می تواند پایه ای جهت تقویت این متغیر مهم با طراحی و اجرای برنامه های آموزشی موثر باشد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی بوده که در سال 1392 انجام شد. 125 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی به شیوه تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات، شامل مشخصات فردی و پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شیرینگ (دامنه نمرات 165-33) بود. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی ­(میانگین و انحراف معیار ) وآزمون تی و آنالیز واریانس تحلیل شد. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.

    یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره کلی هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری 27/12±12/109 و در دانشجویان مامایی 26/13±32/113 بود. در گروه­ پرستاری و مامایی  هر یک از حیطه­های هوش هیجانی و نمره کل آن با سن، محل سکونت، علاقه و وضعیت اقتصادی تفاوت­ معنی­دار ­نداشت. ­در گروه پرستاری جنس­ و ­معدل فقط با حیطه خود­آگاهی هوش هیجانی ارتباط معنی­دار داشت (05/0&rsaquo P). نمره حیطه خود­آگاهی هوش هیجانی در دانشجویان دختر و دارای معدل بالا بیشتر بود.

    نتیجه گیری: با توجه به ارتباط برخی  مشخصات دموگرافیک با  هوش هیجانی­، می­توان با طراحی و اجرای برنامه های آموزشی موثر­ به تقویت این عنصر مهم کمک نمود.

متن کامل [PDF 725 kb]   (3008 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research Development in Nursing and Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb