پنجمین مرکز مجازی تلفن دیجیتال( voip) در دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی شد مهندس مقدم مدیر آمار وفناوری اطلاعات دانشگاه در این خصوص گفت: با توجه به فراهم سازی زیرساخت مناسب در حوزه سلامت، مرکز دیجیتال در ستاد مرکزی دانشگاه به همراه سایر کلینیک دندانپزشکی گرگان-کلینیک فوق تخصصی دزیانی گرگان- بیمارستان رسول اکرم کلاله-بیمارستان حضرت معصومه آزادشهر - بیمارستان جدید مینودشت بر بستر دیجیتال راه اندازی شد.
تکنولوژی VoIP که یکی از سرویس های آن به نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود ، امکان استفاده از اینترنت به منظور مکالمات تلفنی را فراهم می نماید . در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی (آنالوگ)، VoIP از فن آوری دیجیتال استفاده نموده که بدلیل تنوع خدمات و راحتی استفاده از آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. امکاناتی از جمله سر شماره اختصاصی (3193 ) و تخصیص بیش از 10.000 خط مستقیم و داخلی بدون محدودیت، عدم وابستگی کاربر به موقعیت مکانی و امکان استفاده از سرویسهای تلفن داخلی (رایگان) در هر نقطه، از استان به همراه انتقال مکالمه، کنفرانس، پاسخگوی خودکار، منشی هوشمند، قرائت خودکار متن برای مخاطبین، خدمات فکس بر روی شبکه، امکانات متنوع گزارشی از نحوه و میزان تماسها در سیستم و دهها امکان دیگر با رابط کاربری تحت وب میتواند تمامی نیازهای تلفنی مجموعه را پوشش دهد. از سوی دیگر با توجه به اختصاص سرشماره 3193 از طریق خطوط E1 امکان برقراری تماس بیش از 10.000 خط تلفن به صورت همزمان را میسر میسازد .که صرفه جویی هزینه ای این پروژ ها بالغ 1.500.000.000 ریال برای آبونمان و همچنین با احتساب هر خط تلفن 500 هزار ریال سرجمع 5 میلیارد ریال ارزش افزوده برای دانشگاه به همراه داشته است.