راهنمای آزمونگران : راهنمای آزمونگران


 

راهنمای آزمونگر (در مورد ارزیابی به روش DOPS )

AWT IMAGE


یکی از وظایف آکادمیک اعضاء هیات علمی کمک به فراگیران دررسیدن به عملکرد بهینه می باشد. یک روش مناسب برای دستیابی به این هدف فراهم کردنفرصتی برای ارائه بازخوردهای سازنده است. با این کار شما به فراگیر کمک می کنید تاتوانائیهای بالقوه خود را به دست آورد. به علاوه این ارزیابی از نظر فراگیران کاریواقعا مهم است. آنها به آنچه ما مورد ارزیابی قرار می دهیم احترام می گذارند و آنرا با اهمیت می شمرند. بنابراین از اینکه پذیرفته اید که فراگیران را ارزیابی کنیدسپاسگزاریم.



1- DOPS چیست؟


این موضوع که مهارت فراگیران در انجام پروسیجر هایی که موظفبه انجام آنها هستند مورد ارزیابی قرار گیرد اهمیت زیادی دارد.


 DOPS که مخفف Direct Observation of Procedural Skills (مشاهده مستقیم مهارتهای عملی)  می باشدروشی است که اختصاصا برای ارزیابی مهارتهای عملی (پروسیجرها) طراحی شده است. در اینروش شما فراگیر را در حین انجام پروسیجر مورد مشاهده قرار می دهید و عملکرد وی رابر اساس یک چک لیست ساخت یافته ارزیابی می کنید. با این روش بعد از هر بار انجامآزمون نقاط قوت و ضعف فراگیر شناسایی می شوند. وجود این چک لیست ساخت یافته به شمااین امکان را می دهد که مهارت فراگیر را بر اساس معیارهای مشخص و به صورت عینی ارزیابیکنید و به علاوه فراگیر با در اختیار داشتن این چک لیست می تواند عملکرد خود را نیزبر آن اساس ارزیابی کند. فرآیند مشاهده فراگیر در حدود 15 دقیقه و ارائه بازخوردبه وی حدود 5 دقیقه به طول می انجامد.


2- در چه صورت واجد شرایط ارزیابی هستید؟


اگرشما عضو هیات علمی هستید می توانید هر یک از فراگیران گروه خود را مورد ارزیابیقرار دهید. نیازی نیست که شما استاد راهنمای آموزشی وی باشید و حتی نیازی نیست کهفراگیر را از قبل بشناسید.


3- ارزیابی چگونه انجام می گیرد؟


اینفرآیند توسط فراگیر آغاز می شود. او از شما می خواهد که مهارت او را در یک پروسیجراساسی مورد ارزیابی قرار دهید. شما باید فراگیر را در حین انجام پروسیجر در یک محیطواقعی مورد مشاهده قرار دهید و مشاهدات خود را در یک چک لیست ساخت یافته ثبت کنید.اطمینان حاصل کنیدکه بیمار می داندکه DOPS درحال انجام است.فراگیرباید همان کارهایی را انجام دهدکه به طورطبیعیانجام می دهد.

در اکثر موارد مشاهده پروسیجرها 15 تا 20 دقیقه طول می کشد.بعد از تکمیل فرم ارزیابی باید بلافاصله به فراگیر (آزمودنی) بازخورد دهید و اینکار نباید بیش از 5 دقیقه به طول انجامد.


4- ارائه بازخورد


برای به حداکثر رساندن تاثیر آموزشی این روش باید با کمکفراگیر نقاط قوت و ضعف وی را شناسایی نموده ، در مورد آنها به توافق برسید.

ارائه بازخورد باید با حساسیت زیاد و در یک محیط مناسب صورتگیرد. این کار باید بلافاصله بعد از ارزیابی صورت گیرد. توجه داشته باشید کهبازخورد هیچگاه به معنای تذکر نقاط ضعف به تنهایی نیست و باید به همان میزان برنقاط قوت هم تاکید نمود.


5- نکات ویژه در مورد تکمیل فرم


الف- سوال"آزمونگر پیش از این چند بار از روش DOPS برای ارزیابی فراگیران استفادهکرده است؟" به منظور بررسی تاثیر آشنایی و یا تجربه آزمونگر با این روش بر رویعملکرد وی می باشد که این کار جزئی از فرآیند کنترل کیفی است. منظور از این سوالکل دفعاتی است که عضو هیات علمی با هر فراگیری از روش DOPS استفاده کرده است.

ب- تعداد دفعاتی که آزمون شونده پروسیجر مورد ارزیابی راانجام داده است بر اساس اظهار و تخمین خود فراگیر و یا با استفاده از log book صورت میگیرد.

ج- سختی پروسیجر باید بر اساس سطح فراگیر (سنوات تحصیلی فراگیر)مورد قضاوت قرار گیرد

د- در مورد استفاده از مقیاس : لطفا از تمام طیف مقیاس نمرهدهی استفاده کنید. باید مشاهدات خود را با مهارت پزشکی که دوره مورد نظر را به پایانرسانده (یعنی شایسته ارتقاء یا فارغ التحصیلی است) مقایسه نمائید.

ه- در مورد سوال 3 (مرحله آمادگی قبل از انجام پروسیجر) : اینسوال در برگیرنده توانایی آزمون شونده در ارائه بحث در خصوص عوارض احتمالی پروسیجرو چگونگی اداره آنها می باشد.

و- سوال 8 (اقدامات بعد از انجام پروسیجر) : به مواردی ازقبیل دور ریختن اجسام نوک تیز ، چک CXR ، تعلیمات بهپرستار ، ثبت پروسیجر و ... اشاره کرد.


 



دفعات مشاهده: 2243 بار   |   دفعات چاپ: 298 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 5 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دفتر توسعه آموزش EDO می باشد.