هرم غذایی -- تازه ها صفحه مناسب چاپ ارسال به دوستان خروجی RSS این بخش

  AWT IMAGE
معرفی هرم غذایی
تغذیه صحیح یعنی رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه. تعادل به معنی مصرف  مقادیر کافی از مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است وتنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در 4 گروه اصلی غذایی هرم غذایی معرفی می شوند. بهترین راه اطمینان از تعادل و تنوع در غذای روزانه استفاده ازهرم غذایی است.
حتما شما هم با اصطلاح یک کف دست نان یا یک واحد میوه یا یا یک واحد گوشت و ... برخورد داشته اید و از خود سوال کرده اید که این مقدار یعنی چه اندازه از ماده غذایی؟
این واحدها در واقع مقداری از یک ماده غذایی است که در هر یک از گروه های مختلف هرم غذایی تعریف و باید روزانه به میزان توصیه شده از آنها مصرف شود. 
قرار گرفتن موادغذایی در بالای هرم که کمترین حجم را در هرم اشغال می کند به این معنی است که افراد بزرگسال باید از این دسته از مواد غذایی کمتر مصرف کنند (مانند قندها و چربی ها)
هر چه از بالای هرم به سمت پایین نزدیک می شویم حجمی که گروه های غذایی به خود اختصاص می دهند بیشتر می شود که به این معنی است که مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر باشد.
شناسایی گروههای غذایی به عنوان راهنمایی برای تغذیه کلیه گروههای سنی در جامعه ضروری است و پایه و اساس برنامه ریزی غذایی همه افراد می باشد که البته در گروههای سنی مختلف و میزان فعالیت روزانه قابل انطباق با شرایط ویژه آن گروه توصیه می شود.
 برای آشنایی بیشتر شما با این واحدها به شرح گروه های غذایی هرم می پردازیم:


شرح گروههای غذایی هرم 
در هرم پنج گروه غذایی قرار دارد که در سه سطح یا ردیف هرم نشان داده شده اند. غذاهای موجود در هرکدام از این گروه ها تعدادی از مواد مغذی مورد نیاز روزانه را برای شما فراهم می کند. غذاهای یک گروه هرم نمی توانند به جای غذاهای گروه دیگر مصرف شوند و هیچ کدام از گروه های غذایی هرم از گروه دیگر مهم تر نیستند. انسان برای سلامت خود به همه ی گروه های غذایی هرم به میزان توصیه شده (بر حسب وزن، سن و میزان فعالیت و ... ) نیاز دارد.
گروه های غذایی هرم عبارتند از:
1. نان و غلات
2. سبزی ها
3. میوه ها
4. گوشت و جانشین های آن
5. لبنیات
چربی ها، روغن ها و مواد شیرین اضافی هستند و به همین دلیل در گروه های غذایی توصیه شده
هرم، واحدی برای دریافت آن توصیه نمی شود.

نکته سلامتی روز

سلامتی از پنج عنصر ساخته شده است.. خوشحالی، خواب، آب، غذای سالم و ورزش

امام علی ( ع) می فرماید : برنامه‏ ريزى درست، مالِ كم را افزايش مى ‏بخشد؛ و برنامه ‏ريزى نادرست، مال بسيار را نابود مى‏ كند.